How to ride a Beachracer Blokart on Fanø
Før du hopper ind i Blokarten, er der et par hovedregler der skal følges, når du sejler / kører for at sikre, at det bliver en fornøjelig oplevelse.
“Lad rebet gå for at få hjulet til at komme ned igen”
Under sejlads kan et af baghjulene løfte sig fra jorden på grund af vindtrykket i
sejlet. Hvis dette sker, så lad rebet gå, eller lad det glide gennem din hånd for at få
vindtrykket ud af sejlet. Du får nu hjulet tilbage på jorden igen.
Vigtigt: rebet skal løbe UNDER styret for at undgå at det forstyrrer styringen. Undgå
vikle rebet rundt om din hånd for at sikre, at du kan frigøre rebet hurtigt og til hver tid.
I værste fald kan Blokarten vælte!
Hvis du ikke når at slippe rebet tidligt nok (for at få baghjulet ned på stranden igen) og du ikke kan undgå at vælte: SLIP REBET OG HOLD GODT FAST I STYRET MED BEGGE HÆNDER og lad Blokarten tage faldet.
Vigtigt: Slip rebet og hold BEGGE hænder på styret og fødderne inde i Blokarten, indtil du står helt stille og er stoppet. Når Blokarten er stoppet, skal du støtte dig selv, åbne sikkerhedsselen, klatre ud – eller du venter bare indtil vi kommer og hjælper dig op igen.
Det er ikke farligt at vælte, men det både lyder- og ser værre ud end det er.
Lad rebet gå når du skal vende / dreje
Når du nærmer dig et hjørne i hastighed, anbefales det, at du lader rebet gå / slipper trækket i rebet og kun retter fokus på at styre rundt om hjørnet. Skift ikke kurs igen, bare koncentrer dig om at styre rundt om hjørnet.
Hal rebet ind igen (træk rebet mod dig selv) og fyld dit sejl med mere vindtryk for at komme op i fart igen.
Sænke farten og stoppe
For langsomt at bremse ned LAD REBET GÅ og fokuser på at pege forhjulet direkte op mod vinden indtil du stopper. Sejlet kan skubbes ud mod vinden med din hånd for at fungere som en bremse. Men det nemmeste er bare at sejle op imod vinden i god tid. Der er INGEN bremser på en Blokart.
Hvis du får brug for at stoppe hurtigt, skal du lade rebet gå (slip det helt) og enten dreje hårdt i begge retninger eller køre så mange stramme cirkler eller 360’er, som det er nødvendigt for at stoppe.
SÆT ALDRIG DINE FØDDER UDENFOR BLOKARTEN !
Du kan IKKE bremse med fødderne eller benene alligevel.
Fødderne må du først tage ud når Blokarten står HELT stille.
sejlet. Hvis dette sker, så lad rebet gå, eller lad det glide gennem din hånd for at få
vindtrykket ud af sejlet. Du får nu hjulet tilbage på jorden igen.
vikle rebet rundt om din hånd for at sikre, at du kan frigøre rebet hurtigt og til hver tid.
Hvis du ikke når at slippe rebet tidligt nok (for at få baghjulet ned på stranden igen) og du ikke kan undgå at vælte: SLIP REBET OG HOLD GODT FAST I STYRET MED BEGGE HÆNDER og lad Blokarten tage faldet.
Det er ikke farligt at vælte, men det både lyder- og ser værre ud end det er.
Når du nærmer dig et hjørne i hastighed, anbefales det, at du lader rebet gå / slipper trækket i rebet og kun retter fokus på at styre rundt om hjørnet. Skift ikke kurs igen, bare koncentrer dig om at styre rundt om hjørnet.
Hal rebet ind igen (træk rebet mod dig selv) og fyld dit sejl med mere vindtryk for at komme op i fart igen.
For langsomt at bremse ned LAD REBET GÅ og fokuser på at pege forhjulet direkte op mod vinden indtil du stopper. Sejlet kan skubbes ud mod vinden med din hånd for at fungere som en bremse. Men det nemmeste er bare at sejle op imod vinden i god tid. Der er INGEN bremser på en Blokart.
Du kan IKKE bremse med fødderne eller benene alligevel.
Fødderne må du først tage ud når Blokarten står HELT stille.
Halvvind (på tværs af vinden): Kørsel i 90 grader mod vindretningen. Dette er
generelt den hurtigste sejlvinkel.
Vinden agten for tværs: Når du sejler med i op til 45 grader med vindretningen (bagfra siden). Dette er også en hurtig vinkel at sejle.
Foran for tværs (45 grader i mod vinden): Kører op til 45 grader mod vindretningen.
Bidevind (på vinden): At sejle endnu tættere på vindøjet (næsten modvind). Blokarten kan pege op til 25 grader mod vinden, inden den går i stå.
Læns (med vinden): Normalt den langsomste retning at sejlei, da du kun kan sejle så hurtigt som vinden blæser. Lad sejlet gå langt ud til den ene side for at fange så meget vind som muligt.
Stagvending: Drej ind imod vindretningen under en vending. Stagvending er den bedste måde at “dreje” mens du stadig lærer, da blokartens fart sænkes gennem svinget. At lade sejlet gå, når du også begynder at stagvende hjælper med at holde blokarten stabil i stærk vind ved at reducere vindtrykket i sejlet.
Bomning / Halse: Når du vender med vinden kommende ind bagfra. Bomning er generelt hurtigere end stagvending, da der er vind i sejlet hele vejen rundt i dit sving / din vending.
Lær at bomme i let vind ! Når bommen skifter retning kan det virke voldsomt de første gange du prøver. Her er præcis timing afgørende.
Det er vigtigt altid at hale sejlet ind (trækker rebet ind mod dig selv), når du bommer. Derefter firer du let ud, så sejlet ikke bevæger sig med overdreven kraft fra den ene side til anden.
Beachracer Blokart kørsel på stranden på Fanø:
Vi forventer at du kører ordentligt og overholder reglerne. Der kan være mange strandsejlere og Kite Buggies på stranden på Fanø. Det forventes at alle Beachracers kørere / sejlere kører efter deres evner og de forhold der er på Rindby Strand. Det skal være sikkert og sjovt.
Sørg for at forstå og følge disse få regler.
1. Brug altid sikkerhedsselen, hjelm,fast fodtøj og evt. handsker og kørebriller.
2. Hvis du møder modkørende trafik holder begge Blokart til deres styrbord side (højre).
3. Selvom du har ret er det bedre at vige end at komme til skade. Vi kan altid skælde ud senere.
4. Giv plads, når DU overhaler andre.
5. Foretag ikke pludselige retningsskift eller vendinger, når du er ved at blive
overhalet.
6. Vær opmærksom og kig bagud inden du skifter retning.
7. Brug et evt håndsignal, hvis du vil dreje eller stoppe.
8. Når du vender ved en kegle eller et flag, må du ikke overhale andre på
indersiden eller ‘skære dem af’.
9. Tving ikke andre ud i mod forhindringer på stranden, eller i mod andre blokarts.
10. Biler på stranden skal være opmærksomme på dig, MEN det er de ikke altid. Hold øje med bilerne og hold ikke på din ret. Men du må gerne overhale bilerne.
Lær at bomme i let vind ! Når bommen skifter retning kan det virke voldsomt de første gange du prøver. Her er præcis timing afgørende.
Det er vigtigt altid at hale sejlet ind (trækker rebet ind mod dig selv), når du bommer. Derefter firer du let ud, så sejlet ikke bevæger sig med overdreven kraft fra den ene side til anden.
2. Hvis du møder modkørende trafik holder begge Blokart til deres styrbord side (højre).
3. Selvom du har ret er det bedre at vige end at komme til skade. Vi kan altid skælde ud senere.
4. Giv plads, når DU overhaler andre.
5. Foretag ikke pludselige retningsskift eller vendinger, når du er ved at blive
overhalet.
6. Vær opmærksom og kig bagud inden du skifter retning.
7. Brug et evt håndsignal, hvis du vil dreje eller stoppe.
8. Når du vender ved en kegle eller et flag, må du ikke overhale andre på
indersiden eller ‘skære dem af’.
9. Tving ikke andre ud i mod forhindringer på stranden, eller i mod andre blokarts.
10. Biler på stranden skal være opmærksomme på dig, MEN det er de ikke altid. Hold øje med bilerne og hold ikke på din ret. Men du må gerne overhale bilerne.